v.v. Musketiers

Zorg

Wij zijn beschikbaar op maandag en woensdag van 19:00u tot 20:00u/ 21:30u tot 22:00u voor het 1e elftal. Op de tijden 20:00u tot 21:30u zijn wij beschikbaar voor alle leden van de Musketiers.

Graag wel aanmelden via ondergenoemde telefoonnummers of emailadressen, zonder afspraak kan er helaas geen behandeling plaats vinden. Wij plannen per kwartier voor een behandeling.
Het 1e elftal hoeft geen afspraak te maken en kan ten alle tijden behandeld worden.

Met sportieve groeten,

Stefan Vos
06 - 81 07 56 21
stefanvos19@gmail.com
Sportmasseur

Rene Janssen
06 - 11 12 60 59
renejanssen196@gmail.com
Sporttherapeut NESPG/VOMAS

****************************************
Maart 2015

Beste Musketiers,

Reeds sinds enige tijd ben ik jullie verzorger wat ik nog altijd met heel veel plezier doe bij deze fijne vereniging. Misschien kunnen jullie het nog herinneren dat ik vorig jaar eigenlijk wilde stoppen, dat ook heb gedaan en binnen 7 dagen weer aan boord was. Volgens collega Gert de kortste stop ooit.

Echter, ik ben wel weer bij Musketiers verder gegaan maar heb wel afscheid genomen van al mijn eigen praktijken (3 stuks) om zodoende toch meer tijd te vinden voor mijn gezin. Dit heeft wel tot gevolg dat ik mijn therapeut licenties niet langer nodig heb en zal dus per 1 april 2015 deze niet langer verlengen.

Welnu wat betekent dit voor jullie?
Regelmatig stappen musketiers bij ons binnen voor een beoordeling advies of behandeling. Dat zal niet veranderen voor wat betreft een advies of beoordeling, echter wanneer er behandelingen vereist zijn zoals bijv. bij scheuringen, slijmbeurzen, etc etc. ben ik helaas genoodzaakt jullie voortaan via de reguliere weg door te sturen naar de huisarts.

We zullen ons dus voortaan moeten beperken tot de verzorgende taken voor de voetballende leden.
Jammerlijk maar wanneer mijn therapeutische status verdwijnt verdwijnen daarmee ook de bevoegdheden. In ieder geval wil ik jullie op deze wijze bedanken voor het vertrouwen de afgelopen jaren.

Ik reken op jullie begrip en heb je vragen kom gerust langs.

Met sportieve groeten,
Rene

***********************************************************************************************************************

18-09-2014

Van de verzorgers: warming up en cooling down

Beste Sporters,

Het nieuwe seizoen is weer voor een ieder begonnen, wij als verzorgers ook. We krijgen momenteel redelijk veel (jeugd) spelers met spierklachten bij ons over de vloer. Als we dan aan ze vragen wat de klachten zijn en hoe het is gekomen enzovoort valt het ons op dat er veel te weinig aandacht wordt besteed aan de warming up en cooling down .

Een warming-up zorgt er voor dat je spieren geleidelijk opwarmen en je hartslag omhoog gaat. Een warming-up verhoogt de doorstroomsnelheid van bloed in je lichaam, omdat de hoge temperatuur de viscositeit (stroperigheid) van bloed verlaagt. Ook zorgt een warming-up voor een hogere productie van adrenaline, waardoor de hartslag omhoog gaat. Een warming-up voorkomt ook blessures, omdat je spier al een beetje gewend is aan de oefening.

De cooling-down is het omgekeerde van de warming-up. Je lichaam na het voetballen tot rust brengen, is altijd belangrijk. Een goede cooling-down is noodzakelijk voor het herstel van je lichaam. Zo voorkom je voetbalblessures.

De ins en outs van een goede warming up en cooling down staan nu overzichtelijk op een rijtje:
zorg-1411068659.pdf

Lees het eens door en doe er je voordeel mee. Dan heb je er als sporter alles aangedaan om blessures te voorkomen.

Wij als verzorgers wensen jullie veel sport plezier toe.

Rene en Gert

***************************************************************************************************************************

Augustus 2014

Beste Sporters,

Het nieuwe seizoen 2014-2015 is in de voorbereiding weer begonnen. Het lijkt een leuk en spannend seizoen te worden met nieuwe kansen en mogelijkheden. Zoals jullie mogen verwachten heeft mede het bestuur van de Musketiers er weer alles aan gedaan om het sporten dit seizoen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor jullie.

Wij als verzorgers zijn dan ook verheugd jullie te kunnen mededelen dat wij met medewerking van ons bestuur bij jullie het kinesiologisch tapen kunnen introduceren. Deze tape techniek geeft ons als verzorgers nog meer middelen om jullie blessureleed of het ontstaan hiervan te bestrijden.

Wil je hierover meer weten? stap dan eens bij ons binnen.


Kinesiologie tape is een dunne, rekbare, elastische katoenen strip met een acryl lijm.Therapeutische kinesiologie tape geeft een breed scala van verlichting aan het bewegingsapparaat en sportblessures, plus inflammatoire aandoeningen kunnen profiteren.
Kinesiologie tape is bijna identiek aan menselijke huid in zowel dikte en elasticiteit, waardoor Kinesio tape te dragen is zonder binding vernauwen of beperking van de beweging.
Kinesiologie tape is een die wordt gebruikt voor de behandeling van atletische verwondingen en een verscheidenheid van fysieke aandoeningen.
Jullie hebben vast gemerkt dat meer een meer professionele atleten gebruik maken van kinesiologie taping om hun sportieve prestaties te verbeteren, blessures te voorkomen en hen in staat stellen om sneller terug te keren naar de sport na een blessure.

Hoe is Kinesiologie Tape verschillend van conventionele Strapping tape?
Kinesiologie tape onderscheidt zich van andere vormen van omsnoeringsbanden in vorm en functie. De meeste soorten omsnoeringsbanden zijn niet-elastisch en zijn strak gewikkeld rond een geblesseerd gewricht of om spieren de rigide ondersteuning te bieden en de beweging te beperken. Ze kunnen alleen worden gedragen voor korte perioden, waarna ze moeten worden verwijderd om beweging en circulatie te herstellen.
Kinesiologie tape, anderzijds, heeft unieke elastische eigenschappen die het toelaten om dynamisch te ondersteunen, bescherming van spieren en / of gewrichten, terwijl er nog steeds een veilig en functioneel bewegingsbereik is.
In plaats van te worden verpakt, volledig rond gewonde gewrichten of spiergroepen, wordt kinesiologie tape aangebracht direct boven en / of rond de omtrek van deze gebieden. Deze niet-beperkende soort van tapen maakt het mogelijk om te worden gedragen voor 4-5 dagen, waardoor de therapeutische voordelen accumuleren (24/7) voor de hele tijd dat deze tape aangebracht is.
Kinesiologie tape kan worden gedragen tijdens een intensieve training, douchen, baden of zwemmen, en droogt snel na een snelle pat met een handdoek.

Wat zijn de voordelen van Kinesiologie Taping?
Kinesiologie tape heeft een uitgebreid scala aan therapeutische voordelen. Omdat het kan worden overgelaten tot 5 dagen, heeft het therapeutische voordelen voor het gewonde gebied 24 uur per dag, aanzienlijke versnelling van het genezingsproces van de trauma, verwondingen en ontstekingen.

Wij menen hiermee jullie sportplezier goed te doen.
Rest ons jullie allen een leuk, sportief en vooral gezond nieuw seizoen te wensen.

Met sportieve groeten,

Gert en Rene
(NSG,NESPG,VOMAS)

***************************************************************************************************************************

Juni 2014

Beste Mussen,

Ik wil jullie bij deze even updaten over volgend seizoen. Rene Janssen zou stoppen als verzorger bij het 1ste elftal maar we hebben hem toch weer zover gekregen om door te gaan ( kortste stop aller tijden, wel geteld 6 dagen ).
Welkom terug maatje

Verder wil ik jullie nog even updaten over mijn studie voor sportmasseur. Ik ben voor 6 examens geslaagd maar ben voor het laatste examen helaas gezakt. In oktober of november zal ik deze herkansen. Als ik die ook niet zou halen heb ik nog een kans in januari. Die moet ik dan wel halen anders moet ik weer helemaal opnieuw beginnen.

Heren sporters

Zorg dat je conditie een beetje op peil blijft zodat je niet te ver achter raakt op dit vlak. Wil je een lekker schema om je conditie een beetje op pijl houden ga dan naar
http://www.prorun.nl/training/intervaltraining/lekkere-fartlek

misschien heb je er wat aan. Cor van Baren heeft dit schema ook van ons gehad.

Verder niet te veel eten en niet te veel aankomen want de spelers van het 1ste worden in het begin van het nieuwe seizoen weer getest met het bmi apparaat en in status bij gehouden.

Verder wensen wij jullie natuurlijk een prettige vakantie.

Sportieve groeten van
Rene Janssen en Gert van Druten

***************************************************************************************************************************

November 2013

Beste Sporters,

Deze maand extra aandacht voor de Hygiëne.

Neem deze aanbevelingen ter harte:
• Neem altijd een warme douche na het sporten. Door de geleverde inspanning ga je transpireren. Door te douchen spoel je dit transpiratievocht af. Een warme douche is daarbij effectiever dan een koude douche, omdat het zoute transpiratievocht veel beter oplost in warm douchewater. Tevens is een warme douche beter voor je spieren. Met een warme douche voorkom je namelijk dat je spieren te snel afkoelen en dat daardoor de doorbloeding ervan minder wordt. Die doorbloeding is erg belangrijk, omdat het ervoor zorgt dat de afvalproducten snel worden weggevoerd uit de spieren.
Tenslotte is je lichaam na het sporten warm geworden en moet je deze warmte weer kwijt. Dit gebeurt vooral via de huid (transpireren). Als je een warme douche neemt blijven de haarvaten in de huid langer open voor vochtafvoer dan na een koude douche.

• Gebruik badslippers in kleedkamers en doucheruimten. Hiermee voorkom je een voetschimmelinfectie. In een doucheruimte kunnen schimmels namelijk goed gedijen omdat het er vochtig en warm is. Als je tijdens het douchen slippers draagt heeft de schimmel weinig kans. Ook is het belangrijk om jezelf goed af te drogen, vooral tussen de tenen. Gebruik daarvoor telkens een droge handdoek. Ook is het verstandig om iedere dag schone sokken aan te trekken en regelmatig van schoenen te wisselen. Je kan het beste katoenen of wollen sokken dragen, die kunnen namelijk veel vocht opnemen, want ook zweetvoeten vergroten de kans op voetschimmel. Mocht je veel last hebben van zweetvoeten, dan zijn er tal van sprays, lotions en voetbaden te koop bij de drogist. Ook zijn er speciale inlegzolen voor in je schoenen die veel vocht kunnen absorberen.
Mocht je toch een voetschimmel hebt opgelopen (jeuk en irritatie tussen de tenen, vervellen van de huid), dan moet je even naar de huisarts. Voetschimmels zijn namelijk erg besmettelijk, en je kan dus gemakkelijk je teamgenoten besmetten! Er zijn zalfjes om er snel vanaf te komen, maar soms worden de nagels aangetast en kom je er moeilijk vanaf.

• Knip de nagels van de tenen regelmatig af. Je teennagels groeien ongeveer 5 mm per maand, dus heel vaak hoef je ze niet af te knippen. Houd de lengte van je nagels wel in de gaten, want lange nagels kunnen in je schoen in de knel komen (blauwe nagel), afscheuren of andere tenen verwonden. Bij het knippen van de nagels moet je erop letten dat je ze recht (dus niet rond!) en niet te kort afknipt, omdat je anders een ingegroeide nagel kan krijgen.

Met sportieve groeten en blijf gezond.

Jullie verzorgers
Gert en Rene

**************************************************************************************************************************

Beste sporters,

Bij deze, zoals beloofd, de uitleg van een kijkoperatie van de knie.

Wat is een arthroscopie?
Een arthroscopie is een kleine ingreep, die bestaat uit het, via een dunne starre buis, kijken in gewrichten. Met name in het kniegewricht, maar ook wel in de schouder, de elleboog, de pols en in het enkelgewricht. De ingreep kan worden uitgevoerd om informatie over het gewricht te verkrijgen, vandaar de naam "kijkoperatie". In veel gevallen worden afwijkingen tijdens de arthroscopie meteen behandeld. Een op traditionele wijze uitgevoerde operatie hoeft dan niet te worden uitgevoerd. Soms wordt bij het kijken duidelijk dat er nadien toch nog een grotere operatie moet plaatsvinden.

Bij een arthroscopie wordt gebruik gemaakt van een ongeveer vier millimeter dikke buis die is voorzien van een lichtbron. Deze wordt onder verdoving in het gewricht gebracht. Om rond te kunnen kijken moet enige ruimte worden geschapen. Dat gebeurt door het gewricht permanent te spoelen met een flinke hoeveelheid steriele vloeistof. De vloeistof heeft nóg een functie: het laten wegvloeien van bloed, weefsel en eventuele ongerechtigheden om daarmee een helder beeld te krijgen en te houden.

De Kijkoperatie
Bij een arthroscopie van de knie wordt het betreffende been na de verdoving ingezwachteld met een rubber band. Deze heeft als functie om zo veel mogelijk bloed uit het been te stuwen (bloedleegte). Om deze situatie te handhaven, wordt gedurende de duur van de ingreep om het bovenbeen een manchet aangelegd en opgeblazen met lucht tot een zekere druk is bereikt. Het gewricht wordt vervolgens onder een geringe overdruk gevuld met steriele vloeistof. De kijkbuis kan nu gemakkelijk en zonder risico worden ingebracht. Als dat nodig mocht zijn, worden er via een tweede of derde ingang andere instrumenten in het gewricht gebracht. Met deze instrumenten kan de arts knippen en snijden, dus een hele ingreep uitvoeren. Op deze wijze kunnen aandoeningen van het kapsel, slijmvlies, kraakbeen of meniscus worden behandeld. Ook de banden van het gewricht kunnen worden behandeld. Er wordt tevens wel eens een klein stukje weefsel verwijderd voor onderzoek om meer inzicht in een bepaald ziekteproces te verkrijgen.
De ingreep duurt maar kort, (15 tot 20 minuten)

Wat kan er tijdens een kijkoperatie in de knie worden vastgesteld?
• een scheurtje in een meniscus
• een beschadiging van het kraakbeen
• een probleem met de voorste of achterste kruisband
• een scheurtje in de bindweefselplooi van het kapsel
• combinatie van bovengenoemde mogelijkheden

Leefregels na een arthroscopie van de knie
• De eerste dagen rustig aandoen.
• U heeft een drukverband om de knie. Dit dient u te laten zitten totdat u bij uw arts op controle komt (tenzij het erg hindert). Dan wordt dit vervangen door een elastisch verband. Als de controleafspraak meer dan één dag later is krijgt u de elastische kous mee naar huis van de verpleging. U kunt dan de dag na de operatie het drukverband wisselen met de elastische kous. Er kunnen nog pleisters op de wond zitten. Deze dient u 8 - 10 dagen te laten zitten. U mag met deze pleisters douchen. Bij het afdrogen, voorzichtig deppen zodat de pleisters niet loslaten. Indien er hechtingen zijn gebruikt, zullen deze bij de tweede controle op de polikliniek worden verwijderd. In sommige gevallen zit er alleen een gaasje op de wond. Als dit zo is, dan alsnog een pleister aanbrengen op de wondjes.
• Baden of douchen met het drukverband mag als het verband maar droog blijft.
• Het elastisch verband dient u alleen overdag te dragen, 's nachts mag het af.
• Het is verstandig een aantal dagen met krukken te lopen. Als de knie na enkele dagen weer belastbaar is, mag u het met krukken lopen afbouwen. De knie is weer belastbaar als deze niet meer dik wordt bij het lopen. Nooit langer dan 7 dagen met krukken lopen, tenzij uw specialist dit aangeeft!
• De eerste 24 uur zo weinig mogelijk lopen en de knie niet te veel buigen. Het been hoog leggen als u gaat zitten.

Samenvatting
• Een arthroscopie van de knie is een relatief weinig belastende operatie.
• De arthroscopie van de knie gebeurt meestal in dagbehandeling, tenzij de specialist anders adviseert.
• De operatie kan onder algehele of regionale anesthesie plaatsvinden. Regionale anesthesie wordt door middel van een injectie in de rug uitgevoerd.
• Na de operatie dient u het gewricht enige tijd te ontzien. In sommige gevallen zelfs voor langere tijd (twee weken)
• U krijgt een afspraak voor controle mee naar huis.

Trainingsopbouw na de arthroscopie van de knie

Algemeen
• U kunt pas gaan trainen na advies van uw arts of fysiotherapeut.
• Bij zwelling en/of warm aanvoelen van de knie, kunt u het beste drie maal per dag tien minuten koelen met ijs. Dit kunt u bij voorbeeld doen door een dunne doek op de huid te leggen en hierop een plastic zakje met ijsklontjes. Een dunne doek tussen de huid en het ijs voorkomt bevriezing van de huid.
• U kunt ook ijsmassage toepassen. Dit kunt u doen door middel van een ijsblokje cirkels/rondjes over de knie te maken. Dit doet u totdat het ijsblokje is gesmolten.
• Bij aanhoudende klachten dient u de arts te raadplegen.
• U dient de knie tijdens de opbouw-training beslist niet te forceren. Bij problemen tijdens het trainingsprogramma doet u er verstandig aan om niet verder op te bouwen of zelfs een fase terug te gaan.

Hardlopen
Met hardlopen mag pas worden begonnen na advies van de arts of fysiotherapeut.
• Fase 1: Duurlooptempo (joggen) in "rechte lijn" op loopschoenen. Opvoeren van 2 x 5 minuten naar 2 x 10 minuten naar 2 x 15 minuten naar 1 x 25 à 30 minuten. In ieder geval tot het oude niveau weer is bereikt. Pas dan kunt u overgaan naar fase 2.
• Fase 2:
- intervaltraining: lopen met tempo wisselingen.
- lopen met richtingsveranderingen: bijvoorbeeld ruime, rustig uitgevoerde slalomloop.
- looptechnische oefeningen:
o huppelen voor-, zij- en achterwaarts
o kruispasjes links en rechts
o knieheffen
Als dit géén problemen oplevert, doorgaan naar fase 3.
• Fase 3:
- sprinten kort (10 tot 30 meter) en lang (30 tot 60 meter).
- starten, stoppen en draaien, bijvoorbeeld:
o 2 x 10 meter heen en 10 meter terug sprinten.
o scherpe slalomloop.

Springen
Tijdens hardloopfase 1:Kleine sprongetjes op de plaats en links, rechts, voor en achter. Eerst tweebenig, dan pas op één been.
Tijdens hardloopfase 2 en 3: Geleidelijk steeds hogere en verdere sprongen. Ook weer eerst tweebenig, dan pas op één been.

Voor balsporten: trainen met de bal
Tijdens hardloopfase 2: Eenvoudige en rustig uitgevoerde baltechnische oefeningen, die de knie slechts licht belasten (oefeningen op de plaats en vanuit een lichte beweging).
Tijdens hardloopfase 3: Eerst de loopvormen uit deze fase zonder bal, daarna pas met de bal. Opvoeren van de baltechnische vaardigheden (sneller en harder).

Hervatten van de training op het oude niveau
(bij teamsporten dus nu pas volledig met de groep trainen).
Er moet in ieder geval aan de volgende eisen voldaan zijn:
• pijnvrij
• stabiel en zeker gevoel
• géén bewegingsbeperking meer
• conditie weer ongeveer op het oude niveau
• de sportspecifieke bewegingen ieder afzonderlijk weer voluit kunnen uitvoeren.

Wij hopen met deze uitleg een aantal onduidelijkheden omtrent deze ingreep te hebben verduidelijkt.
Mocht je toch nog vragen hebben kan je natuurlijk altijd even langs komen voor eventuele uitleg.

Blijf gezond, sportgroetend,
Jullie verzorgers

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^



^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Maart 2013

Beste Sporters, Musketiers,

Sinds Augustus 2011 zijn wij: Gert van Druten en Rene Janssen de verzorgers geworden van jullie sportvereniging “ de Musketiers”. Wij willen ons graag aan jullie voorstellen, voor zover nodig, en voor nu even wat uitleggen over onze bezigheden zijn binnen jullie club.

Gert van Druten, 41 jaar, getrouwd, en sportmasseur in opleiding. Sinds een aantal jaren actief binnen het verenigingsleven in diverse functies, veldkeurmeester, leider, grensrechter, en natuurlijk verzorger.
Hiervoor is Gert de laatste 3 jaar verzorger geweest van het 1e elftal van Candia 66 uit Rhenen.

Rene Janssen, 53 jaar, getrouwd en sinds 1992 Sporttherapeut (NESPG/VOMAS). Al ruim 20 jaar actief in het verenigingsleven als therapeut bij diverse verenigingen: Spijkenisse, OVV Oostvoorne, Oudenhoorn, Bernisse, vierpolders, Pretoria Rotterdam ,FC Vlotbrug Hellevoetsluis. Hiervoor is Rene 5 jaar verzorger geweest van het 1e elftal van Candia 66 uit Rhenen.

Onze verzorgingspost is aangesloten en gecertificeerd bij de BMS, wat zoveel betekent dat ons werk wordt gegarandeerd volgens de richtlijnen en ondersteund door de belangenvereniging binnen de sportwereld.

In eerste instantie zijn wij verantwoordelijk voor de gezondheid en lichamelijke welgesteldheid van het eerste elftal van VV de Musketiers, zo zijn wij dat met het bestuur van jullie club overeen gekomen. Wij zullen dan ook dit elftal bij al hun sportactiviteiten begeleiden.

Dit neemt niet al onze tijd in beslag, dus is er met het bestuur overeengekomen dat wij ook NIET-eerste elftal spelers kunnen behandelen. De gelegenheden hiervoor kan je nalezen in het stukje hierboven. Mocht je dus rondlopen met ongemakken, blessures, oude blessures, laat dit een uitnodiging zijn om eens een diagnose te laten stellen op jullie eigen verzorgerspost met mogelijk een behandeling of een goed advies.

Wij, jullie verzorgers, streven er naar om jullie zo fit mogelijk te houden zodat je maximaal kunt genieten van jouw gekozen sport. Velen zijn jullie al voor gegaan en hopelijk zullen er nog velen volgen.

Tevens zullen wij regelmatig onder deze rubriek artikelen plaatsen welke te maken hebben met de gezondheid van de sporter of betrekking hebben op de spelende voetballer. Mocht er een onderwerp zijn waar je graag meer over wilt weten of eens een goede uitleg krijgen?, loop dan eens bij ons binnen.

Blijf gezond.

Met sportieve groeten, jullie verzorgers,

Gert en Rene